loading...

علم روز

بازدید : 92
يکشنبه 22 خرداد 1401 زمان : 23:11

زندگی در دنیای امروزی بدون سئو سخت و غیرممکن است؛ زیرا هر انسانی که به اینترنت دسترسی دارد، حتما تا به حال از موتور جست و جوی گوگل استفاده کرده است. همه ما بارها بدون اینکه گاهی حتی متوجه آن شویم، از گوگل برای یافتن پاسخ سوال هایمان استفاده می کنیم و معمولا در نتایج صفحه اول گوگل به دنبال جواب خود می گردیم. اما تا حالا برای شما این سوال پیش نیامده که گوگل نتایج را بر چه اساسی رتبه بندی می کند؟

پاسخ این سوال در مفهومی به نام سئو (SEO) نهفته است. اگر صاحب کسب و کار هستید، وب سایتی دارید یا مدیر بازاریابی شرکتی هستید و قصد دارید بدانید که سئو چیست، چگونه کار می کند و چه اهمیتی دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سئو (Search Engineering Optimization) چیست؟

گوگل نتایج خود را تصادفی رتبه بندی نمی کند. هر وب سایت برای قرارگیری در صفحه اول گوگل یک سری از استانداردها را باید رعایت کند. این استانداردها در قالب مجموعه فعالیت هایی به نام سئو انجام می شود. در واقع سئو مجموعه اقداماتی است که نتیجه آن کسب ترافیک ارگانیک و هدفمند از طریق موتور جست و جوی گوگل است.

تاریخچه سئو

در سال 1991 اولین وب سایت جهان راه اندازی شد و به سرعت تعداد زیادی وب سایت شروع به فعالیت کردند. بنابراین، نیاز به موتور جست و جویی که دسترسی به این سایت ها را ساده تر کند، احساس شد. در سال 1993،Excite انقلابی در نحوه طبقه بندی اطلاعات ایجاد کرد و در سال 1994، Alta Vista, Yahoo و دیگران به صحنه پیوستند.

با این حال، در سال 1996، زمانی که سرگئی برین و لری پیج شروع به ساختن بزرگترین و شناخته شده ترین موتور جستجوی تاریخ کردند، سئو واقعاً شروع به کار کرد. نام اولیه آن BackRub بود. BackRub در نهایت به گوگل تبدیل شد و در سال 1997 به عنوان یک دامنه ثبت شد.

در ابتدا، همه چیز انقدر پیچیده نبود. متخصصان با پی بردن به فاکتورهای رتبه بندی شروع به دور زدن الگوریتم ها کردند و با استفاده از روش ها ساده پر کردن کلمات کلیدی و بک لینک های اسپم در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنند.

در نهایت گوگل فرصتی برای انجام کاری دید که دیگر موتورهای جستجو آن را نداشتند. شروع به کار بر روی به‌ روزرسانی‌های الگوریتمی کرد که به محتوای باکیفیت و مرتبط پاداش می‌داد تا کاربران آنچه واقعاً را که می‌خواهند پیدا کنند.

از آن زمان تاکنون، صدها تغییر الگوریتم ایجاد شده است و سئو به سرعت تکامل یافته است و متخصصان را مجبور به کشف استراتژی های جایگزین کرده است. تاریخچه سئو به ما می آموزد که بهترین راه برای سئو، دور نزدن آن است. بهترین روش سئو استفاده از تکنیک های بهینه سازی ایمن و انتشار محتوایی است که ارزش واقعی برای بازدیدکنندگان شما داشته باشد.

چرا سئو اهمیت دارد؟ چرا وب سایت شما نیاز به سئو دارد؟

اگر وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه نکنید، مشتریان احتمالی خود را تقدیم رقبا خواهید کرد؛ زیرا وب سایت آنها در نتایج موتورهای جستجو بالاتر از وب سایت شما ظاهر می شود. به این فکر کنید که هر روز چند بار به گوگل مراجعه می کنید تا مثلا بدانید بهترین رستوران اطراف شما کجاست یا از کجا می توانید کفش های جدید با قیمت مناسب تهیه کنید.

وقتی شخصی اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما را جستجو می کند، بهترین موقعیت برای دیده شدن است. در این حالت کاربر به دنبال خدمات و محصولات شماست و با سئو، وب سایت خود را در معرض دید مشتریان بالقوه خود قرار می دهید.

هر چه رتبه وب سایت بالاتر باشد، شانس دیده شدن آن نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که 60 درصد از ترافیک جستجوهای گوگل به وب سایت هایی می رسد که در سه نتیجه اول ظاهر می شوند.

سئو چه مزایایی دارد؟

آیا باید برای سئو سرمایه گذاری کنیم؟ آیا سئو ارزشی را ارائه می دهد؟ آیا سئو واقعا عامل مهمی در رشد کسب و کار است؟ صاحبان مشاغل که قصد دارند شرکت خود را از طریق انواع کانال های بازاریابی دیجیتال توسعه دهند، می خواهند بدانند با سرمایه گذاری در سئو چه چیزی به دست می آورند؟

در اینجا لیستی از مهم ترین مزایای سئو را نام میبریم:

  • سئو حجم و کیفیت ترافیک ارگانیک سایت را افزایش می دهد
  • سئو نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد
  • اعتبار و اعتماد سایت را افزایش می دهد
  • نمایش 24/7 وب سایت برای کاربران
  • سئو تجربه کاربری را بهینه می کند
  • آگاهی از نام تجاری را بهبود می بخشد
  • نتایج حاصل از آن قابل اندازه گیری است
  • و …

ترافیک پولی یا ارگانیک؟

شما می توانید نتایج برتر گوگل را بخرید با با استفاده از سئو آن را به دست آورید. به اولی ترافیک پولی و دومی ترافیک ارگانیک می گویند.وقتی صحبت از این میشود که چه چیزی برای کسب و کار شما بهتر است و کدام مسیر را باید دنبال کنید، پاسخ هر دو است. تبلیغات پولی شما بینش هایی را ارائه می دهد که به بهبود تلاش های بهینه سازی ارگانیک شما کمک می کند.

تفاوت های اصلی بین ترافیک ارگانیک و پولی در زمان و پول هستند. با تبلیغات در موتورهای جست و جو، شما در اصل رتبه گرفتن سریع در صفحات نتایج گوگل، بینگ یا سایر موتورهای جستجو هزینه می پردازید. با تاکتیک های سئو، شما روی برنامه بلند مدت کسب نتایج برتر گوگل سرمایه گذاری می کنید.

ممکن است طول بکشد تا وب سایت شما در صفحه اول قرار گیرد، اما می توانید با بودجه کمتری به آن برسید. ترافیک پولی به محض پرداخت نکردن هزینه آن از دست می رود، اما ترافیک ارگانیک ماندگاری بیشتری دارد.

براساس DigitalMarketing.org، موتورهای جستجو 300٪ بیشتر از شبکه های اجتماعی به وب سایت ها ترافیک می رسانند. با چنین آماری، بازاریابی موتورهای جستجو قطعاً ارزش یادگیری و تسلط را دارد!

نقش سئو در بازاریابی چیست؟

هدف هر کسب‌وکاری موفقیت است؛ چه آنلاین چه آفلاین!. موفقیت هدف آسانی نیست، مخصوصاً زمانی که افراد زیادی در زمینه کسب و کار شما فعالیت می کنند. همه برای پیروزی تلاش می کنند. سئو یکی از سلاح هایی است که برای پیروزی به آن نیاز دارید. به همین دلیل ما نقش سئو در بازاریابی را برای شما توضیح خواهیم داد.

این روزها همه چیز به صورت آنلاین اتفاق می افتد و اگر شما در این فضا غایب باشید، از دهن مردم پاک خواهید شد!. در اینجا بازاریابی دیجیتال به کمک می آید.

احتمالاً قبلاً در مورد بازاریابی دیجیتال و سئو شنیده اید و جای تعجب نیست که اکنون به آنها اشاره کنیم. اما آیا واقعاً می دانید چگونه از قدرت آنها استفاده واقعی کنید و به اهداف خود برسید؟

بیایید در مورد گوگل صحبت کنیم (عمدتاً به این دلیل که پرکاربردترین موتور جستجوی است که وجود دارد). گوگل در حالی که صدها عامل مختلف را رتبه بندی می کند، میلیون ها محتوا را بررسی می کند تا تصمیم بگیرد که کدام محتوا احتمالاً به خواسته شما پاسخ صحیح و دقیق تری خواهد داد.

به همین دلیل است که سئو برای وب سایت شما بسیار مهم است. زیرا اگر وضعیت خوبی نداشته باشد، ارتباط شما با جستجوگران قطع می شود.

راه های زیادی برای به دست آوردن ترافیک آنلاین بیشتر وجود دارد: رسانه های اجتماعی، تبلیغات پولی و غیره؛ اما بیشتر بازدیدکنندگان به لطف موتورهای جستجو به وب سایت ها می آیند.

سئو مثل آواز خواندن است. همه در ماشین یا زیر دوش می خوانند، اما قطعا همه در کنسرت نخواهند خواند. سئو هم همین است. فقط تعداد انگشت شماری از سایت ها در نتایج برتر قرار میگیرند.

بازاریابی همه چیزهایی است که فروش یک محصول، یک خدمت، یک ایده و غیره را احاطه می کند. فکر کردن به قیمت آن، مکان های مناسب برای گسترش آن و بهترین راه تبلیغ آن به طوری که مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

حوزه‌های بسیاری را پوشش می‌دهد: برندسازی، تبلیغات، قیمت‌گذاری، استراتژی، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم، تبلیغات، تحقیقات، بازاریابی آنلاین، روابط عمومی و موارد دیگر.

اما مهم‌ترین چیزی که در مورد بازاریابی صحبت می‌کنیم، نیازها و ارزش‌های مشتریانی است که می‌خواهیم چیزی را به آنها بفروشیم. بازاریابی آن نیازها و ارزش ها را درک می کند و راهی برای ارضای آنها جستجو می کند. کار سئو هم دقیقا همین است. با کشف نیاز کاربران و پاسخ دادن به آن.

سئو چگونه کار می کند؟

این سوال این گونه هم می تواند مطرح شود: در واقع موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو توسط افرادی که سوالی دارند و در اینترنت به دنبال پاسخ میگردند، استفاده می شود. الگوریتم های موتورهای جستجو برنامه های کامپیوتری هستند که با استفاده از سرنخ هایی تلاش می کنند به جستجوگران نتایج دقیق مد نظر آن ها را ارائه بدهند. موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات وب به الگوریتم ها تکیه می کنند. موتورهای جست و جو در طی سه مرحله رتبه بندی صفحات را انجام میدهند:

  1. خزش (Crawling)
  2. ایندکس (Indexing)
  3. رتبه بندی (Ranking)

مرحله 1: خزیدن

اولین قدم خزیدن است. موتورهای جستجو خزنده های خود را برای یافتن صفحات جدید و ثبت اطلاعات مربوط به آنها ارسال می کنند. این خزنده های وب را “عنکبوت” یا “روبات” نام دارند. هدف آنها کشف صفحات وب جدید و همچنین بررسی دوره ای محتوای صفحاتی است که قبلاً بازدید کرده اند تا ببینند آیا تغییر کرده یا به روز شده اند یا خیر.

موتورهای جستجو با لینک هایی که قبلاً کشف کرده اند صفحات وب را خزش می کنند. بنابراین اگر یک مقاله جدید در وبلاگ خود منتشر میکنید و از صفحه اصلی به آن پیوند می دهید، هنگامی که یک ربات موتور جست و جو صفحه اصلی شما را بررسی می کند، هنگام مواجه شدن با لینک مدنظر آن را دنبال می کند و مقاله جدید شما را کشف می کند.

مرحله 2: ایندکس و فهرست بندی

مرحله دوم ایندکس صفحات است. این مرحله زمانی است که یک موتور جستجو تصمیم میگیرد که آیا صفحه مورد نظر را در پایگاه داده خود ذخیره کند یا نه؟. اگر یک صفحه خزش شده توسط موتور جستجو شایسته تشخیص داده شود، ایندکس و ذخیره می شود. این هنگامی که یک صفحه وب ایندکس می شود، اطلاعات آن ثبت و در پایگاه داده ذخیره می شود که بعداً می تواند بازیابی شود. اکثر صفحات وب که محتوای منحصر به فرد و ارزشمندی را ارائه می دهند، در فهرست موتورهای جستجو قرار می گیرند. یک صفحه وب ممکن است ایندکس نشود اگر:

  • محتوای آن تکراری تشخیص داده شود
  • محتوای آن کم ارزش یا اسپم تلقی می شود
  • قابل خزش نباشد

مرحله 3: رتبه بندی

گام سوم مهمترین مرحله است و آن رتبه بندی است. رتبه بندی تنها پس از تکمیل مراحل خزیدن و ایندکسینگ امکان پذیر است. بنابراین هنگامی که موتور جستجو صفحات شما را خزید و ایندکس کرد، سایت شما می تواند رتبه بندی شود. بیش از 200 سیگنال وجود دارد که موتورهای جستجو برای رتبه بندی از آنها استفاده میکند که وب سایت Backlinko به صورت کامل به آن ها اشاره کرده است.

گوگل بر چه اساسی سایت ها را رتبه بندی می کند؟

هنگامی که چیزی را در گوگل جستجو می کنید، الگوریتم میلیاردها سایت را در اینترنت به سرعت اسکن می کند تا مرتبط ترین محتوایی را که می توانند پیدا کنند، دریافت کند.

سپس الگوریتم یک لیست طولانی از صفحات ایجاد می کند که بهترین نتایج را برای جستجوی شما بر اساس چندین فاکتور رتبه بندی نمایش می دهد

1- ارتباط

گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که بیشترین ارتباط را با کلمات کلیدی مورد جستجوی شما دارند. به عنوان مثال، اگر “آژانس سئو در تهران” را جستجو کنید، این الگوریتم احتمالا صد ها نتیجه مرتبط را نشان می دهد. این الگوریتم کلمه کلیدی سرچ شده را با کلمات مرتبط مقایسه می کند تا بهترین سایت هایی که حاوی این عبارات هستند را بیابد. گوگل با استفاده از این و چند فاکتور دیگر، تعداد انگشت شماری از این صفحات را برای رتبه بندی در صدر نتایج انتخاب می کند.

2- اعتبار

گوگل نتایج جستجو را بر اساس قابل اعتماد بودن و اعتبار محتوای وب سایت رتبه بندی می کند. اعتبار بر اساس تعداد صفحات دیگری که به آن وب سایت پیوند می دهند، یعنی بک لینک ها، اندازه گیری می شود.

صفحه ای با 100 بک لینک با کیفیت بالاتر از صفحه ای با 10 بک لینک قرار می گیرد. بر این اساس قدرت دامنه افزایش می یابد. بنابراین، لینک بیلدینگ یکی دیگر از بخش های مهم سئو است.

گوگل همچنین کیفیت وب‌سایت‌های را که به صفحه هدف لینک می‌دهند را رتبه‌بندی می‌کند، بنابراین استفاده از لینک های اسپم به صفحه مورد نظر کارساز نخواهد بود. وبلاگ نویسی مهمان می تواند یکی از راه های انجام آن باشد. همچنین، انکر تکست مناسب برای هر پیوند نیز تاثیر زیادی دارد.

3- مفید بودن

فرض کنید شما یک صفحه با محتوای بسیار با کیفیت دارید که افراد زیادی به آن لینک داده اند. با این حال، اگر محتوا سازمان‌دهی نشده باشد که خوانایی و گردش در آن دشوار باشد و پر از اصطلاحات تخصصی باشد که اکثر کاربران آن را درک نمی‌کنند، احتمالاً صفحه در بلندمدت رتبه‌بندی خوبی نخواهد داشت.

صفحات با محتوای نه چندان خوب و لینک های کمتر، اما متون بهتر سازماندهی شده و به راحتی قابل درک بر اساس سیگنال‌های تجربه کاربری، عملکرد بهتری خواهند داشت. تجربه کاربری مثبت و سرعت بارگذاری بالای سایت معمولاً منجر به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می‌شود.

به خاطر داشته باشید که معماری سایتی که به خوبی برای دستگاه های تلفن همراه سازماندهی شده، نیز یک مزیت عالی است.

سئو در چند بخش انجام می شود؟

سئوی موفق یک سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو جذاب می کند. این ترکیبی از مسائل فنی و بازاریابی است. سئو به سه بخش داخلی، خارجی و تکنیکال دارد که هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارند. در ادامه توضیح مختصری از هر کدام ارائه می دهیم.

سئو داخلی (On-Page SEO)

سئو داخلی به تمام اقداماتی اطلاق می شود که می توان مستقیماً در داخل وب سایت به منظور بهبود موقعیت آن در رتبه بندی جستجو انجام داد. نمونه هایی از این موارد شامل اقداماتی برای بهینه سازی محتوا یا بهبود توضیحات متا و تگ های عنوان است.

بهینه سازی داخلی موثر نیاز به ترکیبی از چندین عامل دارد. اگر قصد دارید عملکرد خود را به روشی ساختاریافته بهبود ببخشید، دو چیز کلیدی را باید رعایت کنید، تجزیه و تحلیل و نظارت منظم. بهینه سازی ساختار یا محتوای یک وب سایت اگر در جهت دستیابی به اهداف نباشد و بر اساس ارزیابی دقیق نتایج آن بررسی نشود، فایده چندانی ندارد. اقدامات بهینه‌سازی که مبتنی بر یک طرح مستحکم و مبتنی بر شواهد نیستند، می‌توانند تأثیری معکوس با آنچه مورد انتظار بوده داشته باشند.

مهم ترین عناصر سئو داخلی عبارتند از:

  • محتوا
  • تایتل
  • دیسکریپشن
  • تصاویر
  • لینک های داخلی
  • هدینگ ها
  • و…

چرا باید روی سئوی درون صفحه کار کنید؟

زیرا بخشی جدایی ناپذیر از سئو است که می تواند به شما کمک کند تا رتبه های بالاتری کسب کنید، به مخاطبان بیشتری برسید و ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید. برخلاف سئوی خارج از صفحه، سئوی درون صفحه کاملا تحت کنترل شماست.

چه زمانی باید سئوی داخلی را انجام دهید؟

برخی چیزها هنگام شروع سئو وب سایت نیاز به یک بار تنظیم دارند (مانند ساختار صفحه، HTTPS، بهینه سازی سرعت وب سایت). فعالیت های دیگر هر چند وقت یکبار مورد نیاز است. به عنوان مثال هر بار که یک مطلب را منتشر می کنید باید بهینه سازی محتوای آن را در نظر بگیرید.

سئوی داخلی باید انجام شود، حتی اگر رتبه 1 را در نتایج جستجو داشته باشید؛ زیرا سئو یک فرایند مداوم است.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئوی تکنیکال به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت شما اشاره دارد تا خزنده های موتورهای جستجو بهتر بتوانند آن را بخزند و از ایمن بودن آن برای بازدیدکنندگان اطمینان حاصل کنند.

به عنوان مثال، پیکربندی سرور، سرعت صفحه، سازگاری با موبایل و گواهی امنیت SSL همگی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا وب‌سایت شما را بهتر و سریع‌تر خزش و ایندکس کنند. سئوی تکنیکال همچنین به بهبود تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان شما کمک می کند. به عنوان مثال، یک صفحه سریعتر و ریسپانسیو برای موبایل، گردش کاربر را آسان تر می کند و آنچه برای مردم خوب است، برای گوگل نیز خوب است.

سئو تکنیکال شامل عوامل اصلی زیر است:

  • قابلیت خزیدن
  • ایندکسینگ
  • سرعت صفحه
  • سازگاری با موبایل
  • امنیت سایت (SSL)
  • داده های ساختار یافته
  • محتوای تکراری
  • معماری سایت
  • نقشه های سایت
  • ساختار URL

بدون پایه فنی صحیح، بهترین محتوای جهان هم به صفحه اول راه پیدا نمی کند! عواملی مانند سرعت صفحه، امنیت وب‌سایت و قابلیت استفاده از تلفن همراه، فاکتورهای مستقیم رتبه‌بندی هستند؛ به این معنی که وب‌سایت‌های کندتر، بدون امنیت SSL یا سایت های غیر ریسپانسیو، در رتبه پایین‌تری نسبت به رقبا قرار می‌گیرند. (در صورت برابری همه فاکتورها)

سئو خارجی (Off-page SEO)

سئو خارجی یک تاکتیک قدرتمند سئو است که نقش مهمی در بالا بردن رتبه سایت در گوگل دارد. اگر می خواهید مردم در مورد برند و خدمات شما صحبت کنند، باید از وب سایت خود فراتر بروید. می توانید با استفاده از تکنیکال قوی، سئو داخلی هدفمند و سئو خارجی بی نقص، رقبا را محو کنید.

برخلاف تصور رایج، سئو خارجی بیشتر از به دست آوردن لینک ها است. طیف گسترده ای از تکنیک ها وجود دارد که می توان از آنها برای برتری دادن به محتوای شما نسبت به رقبا استفاده کرد.

گوگل بیش از دویست فاکتور برای رتبه بندی سایت ها دارد. رتبه بندی تنها بر اساس محتوا دشوار است. اینجا جایی است که سئو خارجی وارد می شود.اینکه دیگران در مورد شما و سایت شما چه فکری می کنند، به گوگل کمک می کند تا مشخص کند محتوای شما چقدر برای کاربران مرتبط است. به همین دلیل است که دریافت بک لینک از وب سایت های با کیفیت بسیار مهم است.

مهمترین بخش های سئوی خارجی چیست؟ بیایید نگاهی به چک لیست سئو خارجی بندازیم

  • شبکه های اجتماعی
  • پست مهمان
  • لینک سازی
  • سوشیال بوکمارک
  • برند منشن
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • نظرات مشتریان
  • سرچ برند

بنابراین تلاش های تبلیغات دیجیتال خود را به فعالیت های استاندارد سئو مانند لینک ها یا وبلاگ نویسی محدود نکنید. سایت شما بخشی ذاتی از اکوسیستم اینترنتی در حال تکامل است که در آن دائما توسط گوگل ارزیابی و درجه بندی می شوید. هر زمان که برای سئو خارجی برنامه ریزی میکنید، بزرگ و جسورانه فکر کنید!

منبع: رنک 1

زندگی در دنیای امروزی بدون سئو سخت و غیرممکن است؛ زیرا هر انسانی که به اینترنت دسترسی دارد، حتما تا به حال از موتور جست و جوی گوگل استفاده کرده است. همه ما بارها بدون اینکه گاهی حتی متوجه آن شویم، از گوگل برای یافتن پاسخ سوال هایمان استفاده می کنیم و معمولا در نتایج صفحه اول گوگل به دنبال جواب خود می گردیم. اما تا حالا برای شما این سوال پیش نیامده که گوگل نتایج را بر چه اساسی رتبه بندی می کند؟

پاسخ این سوال در مفهومی به نام سئو (SEO) نهفته است. اگر صاحب کسب و کار هستید، وب سایتی دارید یا مدیر بازاریابی شرکتی هستید و قصد دارید بدانید که سئو چیست، چگونه کار می کند و چه اهمیتی دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سئو (Search Engineering Optimization) چیست؟

گوگل نتایج خود را تصادفی رتبه بندی نمی کند. هر وب سایت برای قرارگیری در صفحه اول گوگل یک سری از استانداردها را باید رعایت کند. این استانداردها در قالب مجموعه فعالیت هایی به نام سئو انجام می شود. در واقع سئو مجموعه اقداماتی است که نتیجه آن کسب ترافیک ارگانیک و هدفمند از طریق موتور جست و جوی گوگل است.

تاریخچه سئو

در سال 1991 اولین وب سایت جهان راه اندازی شد و به سرعت تعداد زیادی وب سایت شروع به فعالیت کردند. بنابراین، نیاز به موتور جست و جویی که دسترسی به این سایت ها را ساده تر کند، احساس شد. در سال 1993،Excite انقلابی در نحوه طبقه بندی اطلاعات ایجاد کرد و در سال 1994، Alta Vista, Yahoo و دیگران به صحنه پیوستند.

با این حال، در سال 1996، زمانی که سرگئی برین و لری پیج شروع به ساختن بزرگترین و شناخته شده ترین موتور جستجوی تاریخ کردند، سئو واقعاً شروع به کار کرد. نام اولیه آن BackRub بود. BackRub در نهایت به گوگل تبدیل شد و در سال 1997 به عنوان یک دامنه ثبت شد.

در ابتدا، همه چیز انقدر پیچیده نبود. متخصصان با پی بردن به فاکتورهای رتبه بندی شروع به دور زدن الگوریتم ها کردند و با استفاده از روش ها ساده پر کردن کلمات کلیدی و بک لینک های اسپم در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنند.

در نهایت گوگل فرصتی برای انجام کاری دید که دیگر موتورهای جستجو آن را نداشتند. شروع به کار بر روی به‌ روزرسانی‌های الگوریتمی کرد که به محتوای باکیفیت و مرتبط پاداش می‌داد تا کاربران آنچه واقعاً را که می‌خواهند پیدا کنند.

از آن زمان تاکنون، صدها تغییر الگوریتم ایجاد شده است و سئو به سرعت تکامل یافته است و متخصصان را مجبور به کشف استراتژی های جایگزین کرده است. تاریخچه سئو به ما می آموزد که بهترین راه برای سئو، دور نزدن آن است. بهترین روش سئو استفاده از تکنیک های بهینه سازی ایمن و انتشار محتوایی است که ارزش واقعی برای بازدیدکنندگان شما داشته باشد.

چرا سئو اهمیت دارد؟ چرا وب سایت شما نیاز به سئو دارد؟

اگر وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه نکنید، مشتریان احتمالی خود را تقدیم رقبا خواهید کرد؛ زیرا وب سایت آنها در نتایج موتورهای جستجو بالاتر از وب سایت شما ظاهر می شود. به این فکر کنید که هر روز چند بار به گوگل مراجعه می کنید تا مثلا بدانید بهترین رستوران اطراف شما کجاست یا از کجا می توانید کفش های جدید با قیمت مناسب تهیه کنید.

وقتی شخصی اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما را جستجو می کند، بهترین موقعیت برای دیده شدن است. در این حالت کاربر به دنبال خدمات و محصولات شماست و با سئو، وب سایت خود را در معرض دید مشتریان بالقوه خود قرار می دهید.

هر چه رتبه وب سایت بالاتر باشد، شانس دیده شدن آن نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که 60 درصد از ترافیک جستجوهای گوگل به وب سایت هایی می رسد که در سه نتیجه اول ظاهر می شوند.

سئو چه مزایایی دارد؟

آیا باید برای سئو سرمایه گذاری کنیم؟ آیا سئو ارزشی را ارائه می دهد؟ آیا سئو واقعا عامل مهمی در رشد کسب و کار است؟ صاحبان مشاغل که قصد دارند شرکت خود را از طریق انواع کانال های بازاریابی دیجیتال توسعه دهند، می خواهند بدانند با سرمایه گذاری در سئو چه چیزی به دست می آورند؟

در اینجا لیستی از مهم ترین مزایای سئو را نام میبریم:

  • سئو حجم و کیفیت ترافیک ارگانیک سایت را افزایش می دهد
  • سئو نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد
  • اعتبار و اعتماد سایت را افزایش می دهد
  • نمایش 24/7 وب سایت برای کاربران
  • سئو تجربه کاربری را بهینه می کند
  • آگاهی از نام تجاری را بهبود می بخشد
  • نتایج حاصل از آن قابل اندازه گیری است
  • و …

ترافیک پولی یا ارگانیک؟

شما می توانید نتایج برتر گوگل را بخرید با با استفاده از سئو آن را به دست آورید. به اولی ترافیک پولی و دومی ترافیک ارگانیک می گویند.وقتی صحبت از این میشود که چه چیزی برای کسب و کار شما بهتر است و کدام مسیر را باید دنبال کنید، پاسخ هر دو است. تبلیغات پولی شما بینش هایی را ارائه می دهد که به بهبود تلاش های بهینه سازی ارگانیک شما کمک می کند.

تفاوت های اصلی بین ترافیک ارگانیک و پولی در زمان و پول هستند. با تبلیغات در موتورهای جست و جو، شما در اصل رتبه گرفتن سریع در صفحات نتایج گوگل، بینگ یا سایر موتورهای جستجو هزینه می پردازید. با تاکتیک های سئو، شما روی برنامه بلند مدت کسب نتایج برتر گوگل سرمایه گذاری می کنید.

ممکن است طول بکشد تا وب سایت شما در صفحه اول قرار گیرد، اما می توانید با بودجه کمتری به آن برسید. ترافیک پولی به محض پرداخت نکردن هزینه آن از دست می رود، اما ترافیک ارگانیک ماندگاری بیشتری دارد.

براساس DigitalMarketing.org، موتورهای جستجو 300٪ بیشتر از شبکه های اجتماعی به وب سایت ها ترافیک می رسانند. با چنین آماری، بازاریابی موتورهای جستجو قطعاً ارزش یادگیری و تسلط را دارد!

نقش سئو در بازاریابی چیست؟

هدف هر کسب‌وکاری موفقیت است؛ چه آنلاین چه آفلاین!. موفقیت هدف آسانی نیست، مخصوصاً زمانی که افراد زیادی در زمینه کسب و کار شما فعالیت می کنند. همه برای پیروزی تلاش می کنند. سئو یکی از سلاح هایی است که برای پیروزی به آن نیاز دارید. به همین دلیل ما نقش سئو در بازاریابی را برای شما توضیح خواهیم داد.

این روزها همه چیز به صورت آنلاین اتفاق می افتد و اگر شما در این فضا غایب باشید، از دهن مردم پاک خواهید شد!. در اینجا بازاریابی دیجیتال به کمک می آید.

احتمالاً قبلاً در مورد بازاریابی دیجیتال و سئو شنیده اید و جای تعجب نیست که اکنون به آنها اشاره کنیم. اما آیا واقعاً می دانید چگونه از قدرت آنها استفاده واقعی کنید و به اهداف خود برسید؟

بیایید در مورد گوگل صحبت کنیم (عمدتاً به این دلیل که پرکاربردترین موتور جستجوی است که وجود دارد). گوگل در حالی که صدها عامل مختلف را رتبه بندی می کند، میلیون ها محتوا را بررسی می کند تا تصمیم بگیرد که کدام محتوا احتمالاً به خواسته شما پاسخ صحیح و دقیق تری خواهد داد.

به همین دلیل است که سئو برای وب سایت شما بسیار مهم است. زیرا اگر وضعیت خوبی نداشته باشد، ارتباط شما با جستجوگران قطع می شود.

راه های زیادی برای به دست آوردن ترافیک آنلاین بیشتر وجود دارد: رسانه های اجتماعی، تبلیغات پولی و غیره؛ اما بیشتر بازدیدکنندگان به لطف موتورهای جستجو به وب سایت ها می آیند.

سئو مثل آواز خواندن است. همه در ماشین یا زیر دوش می خوانند، اما قطعا همه در کنسرت نخواهند خواند. سئو هم همین است. فقط تعداد انگشت شماری از سایت ها در نتایج برتر قرار میگیرند.

بازاریابی همه چیزهایی است که فروش یک محصول، یک خدمت، یک ایده و غیره را احاطه می کند. فکر کردن به قیمت آن، مکان های مناسب برای گسترش آن و بهترین راه تبلیغ آن به طوری که مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

حوزه‌های بسیاری را پوشش می‌دهد: برندسازی، تبلیغات، قیمت‌گذاری، استراتژی، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم، تبلیغات، تحقیقات، بازاریابی آنلاین، روابط عمومی و موارد دیگر.

اما مهم‌ترین چیزی که در مورد بازاریابی صحبت می‌کنیم، نیازها و ارزش‌های مشتریانی است که می‌خواهیم چیزی را به آنها بفروشیم. بازاریابی آن نیازها و ارزش ها را درک می کند و راهی برای ارضای آنها جستجو می کند. کار سئو هم دقیقا همین است. با کشف نیاز کاربران و پاسخ دادن به آن.

سئو چگونه کار می کند؟

این سوال این گونه هم می تواند مطرح شود: در واقع موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو توسط افرادی که سوالی دارند و در اینترنت به دنبال پاسخ میگردند، استفاده می شود. الگوریتم های موتورهای جستجو برنامه های کامپیوتری هستند که با استفاده از سرنخ هایی تلاش می کنند به جستجوگران نتایج دقیق مد نظر آن ها را ارائه بدهند. موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات وب به الگوریتم ها تکیه می کنند. موتورهای جست و جو در طی سه مرحله رتبه بندی صفحات را انجام میدهند:

  1. خزش (Crawling)
  2. ایندکس (Indexing)
  3. رتبه بندی (Ranking)

مرحله 1: خزیدن

اولین قدم خزیدن است. موتورهای جستجو خزنده های خود را برای یافتن صفحات جدید و ثبت اطلاعات مربوط به آنها ارسال می کنند. این خزنده های وب را “عنکبوت” یا “روبات” نام دارند. هدف آنها کشف صفحات وب جدید و همچنین بررسی دوره ای محتوای صفحاتی است که قبلاً بازدید کرده اند تا ببینند آیا تغییر کرده یا به روز شده اند یا خیر.

موتورهای جستجو با لینک هایی که قبلاً کشف کرده اند صفحات وب را خزش می کنند. بنابراین اگر یک مقاله جدید در وبلاگ خود منتشر میکنید و از صفحه اصلی به آن پیوند می دهید، هنگامی که یک ربات موتور جست و جو صفحه اصلی شما را بررسی می کند، هنگام مواجه شدن با لینک مدنظر آن را دنبال می کند و مقاله جدید شما را کشف می کند.

مرحله 2: ایندکس و فهرست بندی

مرحله دوم ایندکس صفحات است. این مرحله زمانی است که یک موتور جستجو تصمیم میگیرد که آیا صفحه مورد نظر را در پایگاه داده خود ذخیره کند یا نه؟. اگر یک صفحه خزش شده توسط موتور جستجو شایسته تشخیص داده شود، ایندکس و ذخیره می شود. این هنگامی که یک صفحه وب ایندکس می شود، اطلاعات آن ثبت و در پایگاه داده ذخیره می شود که بعداً می تواند بازیابی شود. اکثر صفحات وب که محتوای منحصر به فرد و ارزشمندی را ارائه می دهند، در فهرست موتورهای جستجو قرار می گیرند. یک صفحه وب ممکن است ایندکس نشود اگر:

  • محتوای آن تکراری تشخیص داده شود
  • محتوای آن کم ارزش یا اسپم تلقی می شود
  • قابل خزش نباشد

مرحله 3: رتبه بندی

گام سوم مهمترین مرحله است و آن رتبه بندی است. رتبه بندی تنها پس از تکمیل مراحل خزیدن و ایندکسینگ امکان پذیر است. بنابراین هنگامی که موتور جستجو صفحات شما را خزید و ایندکس کرد، سایت شما می تواند رتبه بندی شود. بیش از 200 سیگنال وجود دارد که موتورهای جستجو برای رتبه بندی از آنها استفاده میکند که وب سایت Backlinko به صورت کامل به آن ها اشاره کرده است.

گوگل بر چه اساسی سایت ها را رتبه بندی می کند؟

هنگامی که چیزی را در گوگل جستجو می کنید، الگوریتم میلیاردها سایت را در اینترنت به سرعت اسکن می کند تا مرتبط ترین محتوایی را که می توانند پیدا کنند، دریافت کند.

سپس الگوریتم یک لیست طولانی از صفحات ایجاد می کند که بهترین نتایج را برای جستجوی شما بر اساس چندین فاکتور رتبه بندی نمایش می دهد

1- ارتباط

گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که بیشترین ارتباط را با کلمات کلیدی مورد جستجوی شما دارند. به عنوان مثال، اگر “آژانس سئو در تهران” را جستجو کنید، این الگوریتم احتمالا صد ها نتیجه مرتبط را نشان می دهد. این الگوریتم کلمه کلیدی سرچ شده را با کلمات مرتبط مقایسه می کند تا بهترین سایت هایی که حاوی این عبارات هستند را بیابد. گوگل با استفاده از این و چند فاکتور دیگر، تعداد انگشت شماری از این صفحات را برای رتبه بندی در صدر نتایج انتخاب می کند.

2- اعتبار

گوگل نتایج جستجو را بر اساس قابل اعتماد بودن و اعتبار محتوای وب سایت رتبه بندی می کند. اعتبار بر اساس تعداد صفحات دیگری که به آن وب سایت پیوند می دهند، یعنی بک لینک ها، اندازه گیری می شود.

صفحه ای با 100 بک لینک با کیفیت بالاتر از صفحه ای با 10 بک لینک قرار می گیرد. بر این اساس قدرت دامنه افزایش می یابد. بنابراین، لینک بیلدینگ یکی دیگر از بخش های مهم سئو است.

گوگل همچنین کیفیت وب‌سایت‌های را که به صفحه هدف لینک می‌دهند را رتبه‌بندی می‌کند، بنابراین استفاده از لینک های اسپم به صفحه مورد نظر کارساز نخواهد بود. وبلاگ نویسی مهمان می تواند یکی از راه های انجام آن باشد. همچنین، انکر تکست مناسب برای هر پیوند نیز تاثیر زیادی دارد.

3- مفید بودن

فرض کنید شما یک صفحه با محتوای بسیار با کیفیت دارید که افراد زیادی به آن لینک داده اند. با این حال، اگر محتوا سازمان‌دهی نشده باشد که خوانایی و گردش در آن دشوار باشد و پر از اصطلاحات تخصصی باشد که اکثر کاربران آن را درک نمی‌کنند، احتمالاً صفحه در بلندمدت رتبه‌بندی خوبی نخواهد داشت.

صفحات با محتوای نه چندان خوب و لینک های کمتر، اما متون بهتر سازماندهی شده و به راحتی قابل درک بر اساس سیگنال‌های تجربه کاربری، عملکرد بهتری خواهند داشت. تجربه کاربری مثبت و سرعت بارگذاری بالای سایت معمولاً منجر به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می‌شود.

به خاطر داشته باشید که معماری سایتی که به خوبی برای دستگاه های تلفن همراه سازماندهی شده، نیز یک مزیت عالی است.

سئو در چند بخش انجام می شود؟

سئوی موفق یک سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو جذاب می کند. این ترکیبی از مسائل فنی و بازاریابی است. سئو به سه بخش داخلی، خارجی و تکنیکال دارد که هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارند. در ادامه توضیح مختصری از هر کدام ارائه می دهیم.

سئو داخلی (On-Page SEO)

سئو داخلی به تمام اقداماتی اطلاق می شود که می توان مستقیماً در داخل وب سایت به منظور بهبود موقعیت آن در رتبه بندی جستجو انجام داد. نمونه هایی از این موارد شامل اقداماتی برای بهینه سازی محتوا یا بهبود توضیحات متا و تگ های عنوان است.

بهینه سازی داخلی موثر نیاز به ترکیبی از چندین عامل دارد. اگر قصد دارید عملکرد خود را به روشی ساختاریافته بهبود ببخشید، دو چیز کلیدی را باید رعایت کنید، تجزیه و تحلیل و نظارت منظم. بهینه سازی ساختار یا محتوای یک وب سایت اگر در جهت دستیابی به اهداف نباشد و بر اساس ارزیابی دقیق نتایج آن بررسی نشود، فایده چندانی ندارد. اقدامات بهینه‌سازی که مبتنی بر یک طرح مستحکم و مبتنی بر شواهد نیستند، می‌توانند تأثیری معکوس با آنچه مورد انتظار بوده داشته باشند.

مهم ترین عناصر سئو داخلی عبارتند از:

  • محتوا
  • تایتل
  • دیسکریپشن
  • تصاویر
  • لینک های داخلی
  • هدینگ ها
  • و…

چرا باید روی سئوی درون صفحه کار کنید؟

زیرا بخشی جدایی ناپذیر از سئو است که می تواند به شما کمک کند تا رتبه های بالاتری کسب کنید، به مخاطبان بیشتری برسید و ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید. برخلاف سئوی خارج از صفحه، سئوی درون صفحه کاملا تحت کنترل شماست.

چه زمانی باید سئوی داخلی را انجام دهید؟

برخی چیزها هنگام شروع سئو وب سایت نیاز به یک بار تنظیم دارند (مانند ساختار صفحه، HTTPS، بهینه سازی سرعت وب سایت). فعالیت های دیگر هر چند وقت یکبار مورد نیاز است. به عنوان مثال هر بار که یک مطلب را منتشر می کنید باید بهینه سازی محتوای آن را در نظر بگیرید.

سئوی داخلی باید انجام شود، حتی اگر رتبه 1 را در نتایج جستجو داشته باشید؛ زیرا سئو یک فرایند مداوم است.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئوی تکنیکال به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت شما اشاره دارد تا خزنده های موتورهای جستجو بهتر بتوانند آن را بخزند و از ایمن بودن آن برای بازدیدکنندگان اطمینان حاصل کنند.

به عنوان مثال، پیکربندی سرور، سرعت صفحه، سازگاری با موبایل و گواهی امنیت SSL همگی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا وب‌سایت شما را بهتر و سریع‌تر خزش و ایندکس کنند. سئوی تکنیکال همچنین به بهبود تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان شما کمک می کند. به عنوان مثال، یک صفحه سریعتر و ریسپانسیو برای موبایل، گردش کاربر را آسان تر می کند و آنچه برای مردم خوب است، برای گوگل نیز خوب است.

سئو تکنیکال شامل عوامل اصلی زیر است:

  • قابلیت خزیدن
  • ایندکسینگ
  • سرعت صفحه
  • سازگاری با موبایل
  • امنیت سایت (SSL)
  • داده های ساختار یافته
  • محتوای تکراری
  • معماری سایت
  • نقشه های سایت
  • ساختار URL

بدون پایه فنی صحیح، بهترین محتوای جهان هم به صفحه اول راه پیدا نمی کند! عواملی مانند سرعت صفحه، امنیت وب‌سایت و قابلیت استفاده از تلفن همراه، فاکتورهای مستقیم رتبه‌بندی هستند؛ به این معنی که وب‌سایت‌های کندتر، بدون امنیت SSL یا سایت های غیر ریسپانسیو، در رتبه پایین‌تری نسبت به رقبا قرار می‌گیرند. (در صورت برابری همه فاکتورها)

سئو خارجی (Off-page SEO)

سئو خارجی یک تاکتیک قدرتمند سئو است که نقش مهمی در بالا بردن رتبه سایت در گوگل دارد. اگر می خواهید مردم در مورد برند و خدمات شما صحبت کنند، باید از وب سایت خود فراتر بروید. می توانید با استفاده از تکنیکال قوی، سئو داخلی هدفمند و سئو خارجی بی نقص، رقبا را محو کنید.

برخلاف تصور رایج، سئو خارجی بیشتر از به دست آوردن لینک ها است. طیف گسترده ای از تکنیک ها وجود دارد که می توان از آنها برای برتری دادن به محتوای شما نسبت به رقبا استفاده کرد.

گوگل بیش از دویست فاکتور برای رتبه بندی سایت ها دارد. رتبه بندی تنها بر اساس محتوا دشوار است. اینجا جایی است که سئو خارجی وارد می شود.اینکه دیگران در مورد شما و سایت شما چه فکری می کنند، به گوگل کمک می کند تا مشخص کند محتوای شما چقدر برای کاربران مرتبط است. به همین دلیل است که دریافت بک لینک از وب سایت های با کیفیت بسیار مهم است.

مهمترین بخش های سئوی خارجی چیست؟ بیایید نگاهی به چک لیست سئو خارجی بندازیم

  • شبکه های اجتماعی
  • پست مهمان
  • لینک سازی
  • سوشیال بوکمارک
  • برند منشن
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • نظرات مشتریان
  • سرچ برند

بنابراین تلاش های تبلیغات دیجیتال خود را به فعالیت های استاندارد سئو مانند لینک ها یا وبلاگ نویسی محدود نکنید. سایت شما بخشی ذاتی از اکوسیستم اینترنتی در حال تکامل است که در آن دائما توسط گوگل ارزیابی و درجه بندی می شوید. هر زمان که برای سئو خارجی برنامه ریزی میکنید، بزرگ و جسورانه فکر کنید!

منبع: رنک 1

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 15
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 515
  • بازدید سال : 1347
  • بازدید کلی : 25433
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی